Pages

Sunday 13 May 2012

Tulip Syurga


Sedang aku lena nyenyak penuh ketenangan setelah terjaga dari mimpi buruk
Kau angkatku dari pembaringan yang baru ku rasa selesa itu
 membawaku ke hamparan yang telah kau taburkan empukkan  bara
janjimu bara panas itu pasti menjadi dingin dan nyaman dgn kehadiranku
bisikanmu, hanya mimpi-mimpi indah yang akan menemani tidurku selepas ini

Benarkah?  Soalku….
Kau mengangguk
mata mu tepat memandangku penuh kecintaan
senyumanmu membawa ku terawang ke dunia asing

aku dibaringkan penuh kelembutan
aku terleka…walaupun terbakar
hanya belaianmu yang sentiasa ku dambakan….
ku biar walaupun  pedih
ku biar walaupun lepuh

hadir mereka menyiram  agar bara itu terpadam
ku halang….
Biar panas menyiat kulitku mak…
Biar bahang membakar tulangku abah …

Mak…
Abah…
Rintihku…

Sakit bara ni mak…1000 tahun airmatamu dan airmataku tak kan mampu  menyejukkan panasnya
Pedih bahang ni abah…1000 tahun keringatmu dan keringatku tak kan mampu memadamkan habanya

Ku alih pandanganku memandangmu yang setia berdiri di sisi
Peritnya ucapku…
Boleh kembalikan aku ke tempat tidur asalku..?
Pintaku merenung sayu…

Kau diam membisu…
Soalanku merimaskanmu

Aku rindukan hamparanku yang dulu
Alasnya memang buruk
Aku penah menangis ketika dikeji lusuh warnanya
Tapi aku bertuah…
Kerana hamparan itu yang mengalaskan tidurku ketika aku mimpikan Rasulullah
Hanya aku yang dianugerahkan dengan hamparan buruk itu

Pandanganmu kau alihkan ke tempat lain…
Mengapa diam…?
Diammu menambahkan lagi nyalaan bara ini
Sakitnya….tangisku
Tolong  la kurangkan bara ini…
Kalau kau tak mampu…
Tolong la alihkan aku ke tempat yang lebih sejuk

Aku rela walaupun kesan bara ini  berparut
Aku sanggup walaupun kulit ku tidak segebu dulu
Rayuku…
Kasihani aku…

Kali ini mataku kau renung tajam…
Tiada lagi senyuman seperti awalnya..
Tiada lagi belaian manja yang sering kau belai
Tangisanku tidak kau endahkan
Bisikmu, “MASA”
Kenapa dengan masa? Soalku?
Kau tidak menjawab sebaliknya  kau berpaling dan berlalu…

# Pasti ku setia memegang tulip menantimu di tepi Kautsar. Deruan Tasneem menjadi saksi tika kita ditemukan. kan ku ceduk susu dari sungai yang mengalir sbg hidangan basahan tekakmu...itulah rinduku.. di situlah titik penamat pencarian kita#


“oit cik adik, jauh mengelamun” satu tepukan kecil  terasa di bahuku. Tersentak aku .
Alahai jauhnya ku olah fantasiku..
“apa yg direnung bara bakar sate tu…tk pedih mata ke? Nah, ini satenya. 10 ayam, 10 daging kan?” ujarnya lg sambil tersenyum.

 “a’a…brapa harganya kak?” jawabku sambil tersenyum. Cuba ku sembunyi malu aku mengelamun td.
“tkpayah bayar dik…dah ada org tolong bayarkan” ceria dia menjawab..
“sapa?...baiknya hati dia…tau order lebih td” selorohku..

“tu abang yang pakai baju biru yang duduk di meja no. 2” laju sja jarinya menunjuk meja yang dimaksudkan.

Ku toleh melihat meja yg terletak tak berapa jauh dari tempat aku berdiri.
Mata kami bertentang. ketika itulah peluh dingin mula terasa di dahiku.
Dia tersenyum melihatku dan mula bangun menghampiriku.
Semakin dekat langkahnya, semakin kuat degupan jantungku.
Kenapa dia…bisik ku.
Tiba-tiba….





No comments:

Post a Comment