Pages

Sunday 10 March 2013

Cinta yang halal dirosakkan dan yang haram dibelai.

Apabila sesuatu cinta itu haram maka syaitan akan berusaha untuk menggoda mereka agar mengeratkan perhubungan dan bergembira. Jika berada jauh disuruh dekat, jika malu disuruh berani dan jika malas disuruh rajin untuk menyemarakkan benih-benih cinta yang haram. 

Namun apabila ia sudah menjadi halal maka syaitan akan berusaha pula untuk memisahkannya, menjadikan mereka bergaduh, berpisah dan merasa tersiksa atau bosan dengan sikap satu sama lain. Jika dekat disuruh berjauhan, jika sabar disuruh marah dan jika mesra pula disuruh bermasam-muka. 

Abdullah bin Mas’ud RA diriwayatkan berkata, إن الحب من الرحمن، وإن البغض من الشيطان، يريد أن يبغض لكم ما أحل الله لكم ‘Sesungguhnya cinta itu berasal daripada Ar-Rahman, manakala kebencian itu pula berasal dari syaitan, untuk membenci apa-apa yang dihalalkan oleh Allah kepada kamu. [Riwayat Abd Razzaq di dalam Al-Musonnaf]

Yang halal itu selalu menjadi mangsa sedang yang haram pula selalu menggoda.


Syaitan menjadikan apa yg haram itu indah dan yg halal itu pula susah. Hakikatnya tidak ada bahagia pd hidup yg jauh dr pertunjuk Allah.

No comments:

Post a Comment